Stoelmassage: geen luxe maar noodzaak

Het massage- en opleidingsinstituut van Jurgen Libosan (51) is gespecialiseerd in stoelmassages. “Een stoelmassage is geen luxe, het is noodzaak”, zegt hij.

In een ruime kamer van zijn praktijkruimte in het Gelderse Ede klapt de kwieke vijftiger Jurgen Libosan handig en snel een stoel uit. “De Mercedes onder de stoelen”, zegt hij erbij. “Van het merk Stronglite. Superstoelen. En je kan ze dragen als een kofertje.” Dat laatste komt goed uit, want Jurgen gaat ermee langs bedrijven voor zijn stoelmassages. Of hij stuurt er zijn door hemzelf goed opgeleide masseurs mee op pad. Hij demonstreert de stoel door er zelf op te gaan zitten. Voorover gebogen met de rug geheel vrij, leunend met het bovenlichaam op de stoel. “De stoel is ergonomisch zó gevormd, dat het zitten erop voor iedereen ontspannend is. Of je nou rugklachten hebt of een andere kwetsuur. Daardoor is de stoelmassage laagdrempeliger dan andere massages. Een stoelmassage is voornamelijk gefxeerd op het bovenlichaam. Nek- en schouderklachten zijn voor masseurs op deze manier makkelijker te behandelen dan bijvoorbeeld op een massagebank. Juist die nek- en schouderklachten komen vaak voor bij mensen die op kantoor werken.”

Het zitten op de stoel is voor iedereen ontspannend

Jurgen Libosan

Chinese masseurs

Het gaat hem wat te ver om zichzelf een pionier te noemen, maar Jurgen was er wel snel bij toen de Amerikaan David Palmer de stoel in jaren negentig van de vorige eeuw op de markt bracht. “Palmer herontdekte met zijn stoelmassage in feite een oude Chinese behandeling. Chinese masseurs behandelden hun patiënten op lage krukjes naast een bad. Door Palmer is het begrip stoelmassage als een wervelwind uitgewaaierd. Als je ziet wat er nu voor aanbod is... je hebt zelfs Thaise stoelmassages.” Jurgen richt zich vanaf het begin op mensen met klachten, vooral aan de rug en nek. “Van werknemers met name”, zegt hij. “Ik dacht: als er nou eens een cursus ontwikkeld kan worden waar de klachten ook daadwerkelijk op de werkvloer behandeld kunnen worden... Zo is de specialisatie stoelmassage ontstaan.”

Laagdrempelig

Met de ergonomische stoel gaat Jurgen gaat langs bij bedrijven waar werknemers voornamelijk achter een computer werken. Meestal wordt de massage gegeven op de kleding. “Dat is dan de basis. Dat is laagdrempelig. Een werknemer gaat zitten en de masseur kan direct beginnen.” Vaak legt Jurgen de vraag neer bij de cliënt of deze mét of zonder kleding gemasseerd wil worden. “Met olie kunnen we wat dieper in de massa gaan. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de medewerker net erna een belangrijke vergadering heeft. Dan is dat vet in de nek wellicht niet fjn.” Jurgen vertelt over de lichamelijke klachten die hij vaak tegenkomt. “Mensen die op een kantoor werken hebben vaak last van hun schouders of ellenbogen. Ze kunnen last hebben van een carpaal tunnelsyndroom of van een slijmbeursontsteking. Een frozen shoulder is ook goed te behandelen met een stoelmassage. Ik heb de klachten bij mensen zien toenemen in de loop der jaren.”

Contra-indicaties

Een stoelmassage is niet geschikt voor zwangere vrouwen. “Die kunnen vaak niet goed op de stoel zitten. En er zijn drukpunten in de onderrug die weeën opwekken”, legt Jurgen uit. “Bij koorts is het ook niet aan te raden. Of bij zware ontstekingen.”

Wie is Jurgen Libosan?

Jurgen Libosan (51) is 21 jaar geleden begonnen met Massage- en Opleidingsinstituut Libosan. “Omdat ik altijd al graag mensen wilde helpen.” Nu is Libosan Opleidingen een instituut op het terrein van bedrijfsmassages, opleidingen en ook sportmassages en personal coaching. Met diverse bedrijven zijn contracten afgesloten om medewerkers op reguliere basis te behandelen met massages die preventief of curatief zijn. Zo wordt arbeidsverzuim voorkomen of verkort. Inmiddels heeft Jurgen ook een vestiging geopend in Houten, naast zijn locatie in Ede. Mede vanwege zijn recente hart- en herseninfarct heeft hij ook een reanimatiecursus opgezet.

Leer van Palmer

Hoewel steeds meer werknemers last hebben van hun lijf, zien bedrijven de stoelmassages nog steeds als een luxe. “Zo van: we trommelen een paar medewerkers op die zo hard hebben gewerkt de laatste tijd. Dat het wordt gezien als een luxe is in mijn ogen niet terecht. Een stoelmassage is geen luxe, het is noodzaak.” Jurgen geeft de massage volgens de leer van Palmer. “Het is een drukpuntmassage en basismassage preventief.” Overigens vinden diverse soorten bedrijven de weg naar Jurgen. “Dan gaat het vaak om grote kantoren. Of om faculteiten van de Universiteit van Utrecht bijvoorbeeld. De overeenkomst is dat het veelal medewerkers betreft die de hele dag zitten.” Jurgen werkt met deelnemerslijsten. “Werknemers kunnen zelf de tijden bepalen wanneer ze een behandeling willen. Het hangt van de bedrijven zelf af hoe vaak we terug mogen komen. Het is vanzelfsprekend dat stoelmassages meer helpen als het één keer in de twee weken is dan één keer in de zes weken.”

Crème de la crème

Jurgen leidt zelf masseurs op in het geven van stoelmassages. Hij heeft hoge eisen. “Ik wil dat mijn medewerkers alles weten van anatomie. Dat ze goed anatomisch onderlegd zij. Ze moeten weten waar ze het over hebben. Bij mij leren ze het lichaam lezen. Bij de cursus tekenen we op het lichaam. De scapula bijvoorbeeld. En de wervels, hoe de spieren lopen en dan daarna hoe je ze het beste kunt behandelen. Meestal is er bij een stoelmassage maar tijd voor vijftien minuten met een cliënt. Daar moet je dan echt het maximale uithalen.”

Kwaliteit staat bij Jurgen voorop. Zowel bij zijn opleiding als bij zijn massagebedrijf. “Ik werk het liefst in teams. Mijn idee is altijd geweest om goede mensen op te leiden. Om de crème de la crème eruit te halen, die op te pakken, te kneden en die voor me te laten werken. Dat is in de loop der jaren goed gelukt.”

Specialiteit

Dat komt mede omdat zijn gastdocenten van een hoog niveau zijn, zegt hij. “Josya Sijmonsma bijvoorbeeld. Die heeft een boek geschreven over gewrichttherapieën en medical taping. De top van de docenten geeft hier in Ede les.” De werknemers zijn vanzelfsprekend niet in één massage van hun klachten af. “Vaak is het zo dat we terugkomen bij bedrijven. En als ze daadwerkelijk klachten hebben, komen ze hier naar de praktijk voor de verdere behandeling.” Snel herstel is Jurgens specialiteit. “Daar heb ik ook een boek over geschreven; Snelle interventies. Ik wil mensen snel weer op weg helpen.” Zijn geheim: zoeken naar de oorzaken. “Dan kom je direct al een heel eind.”

De cursus ‘Stoelmassage’ van Libosan is door het NGS voor 9 punten geaccrediteerd voor wellness-, sport- en sportzorgmasseurs.