Uurtarief berekenen: 5 belangrijke kosten om rekening mee te houden

Jouw uurtarief berekenen: hoe moet je dat doen? Belangrijk als je jouw bedrijf gaat starten. Zodat je van je facturen kunt leven, een eerlijke prijs berekent voor klanten en in ieder geval voorkomt dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten.

Tip: benieuwd naar de kosten die je maakt? Zet een overzichtelijke bedrijfsadministratie op bedrijfsadministratie op, zodat je dit netjes op een rijtje hebt.

We begrijpen dat je niet te duur wilt zijn, maar ook zeker niet te weinig wilt berekenen. Kijk daarom ook naar de gemiddelde uurtarieven van andere zelfstandigen, zodat je daar een beter beeld van krijgt. En houd vervolgens rekening met de belangrijke kosten die je maakt. Om jouw uurtarief te berekenen, waarvoor je jouw diensten als zelfstandige kunt aanbieden.

Gemiddeld uurtarief van zelfstandigen

Benieuwd wat andere zelfstandigen vragen als ze hun diensten aanbieden? We zetten een aantal gemiddelde tarieven voor je op een rij:

  • Grafisch ontwerper €65
  • Social media manager €70
  • IT specialist €70
  • Loonwerker €26
  • Timmerman (afbouw) €35
  • Dakdekker €32
  • Interim manager €100
  • Vrachtwagenchauffeur €28
  • Verpleegkundige €29
  • Financieel specialist €70
  • HR Manager €75
  • Masseur €47


Zoals je ziet zit er behoorlijk wat verschil in de verschillende uurtarieven. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de opleiding die achter de rug hebben, het type klanten waar ze voor werken en de waarde die ze toevoegen. Daarnaast houden de zelfstandigen natuurlijk rekening met de kosten die ze zelf maken, om onder de streep voldoende over te houden.

Tip: ben je startende ondernemer of heb je binnen jouw vakgebied al meer ervaring? Houd daar rekening mee bij het berekenen van jouw uurtarief. Misschien kun je dankzij jouw ervaring veel sneller werken dan anderen in jouw branche. Een hoger uurtarief past misschien beter bij je, als klanten bereid zijn het te betalen natuurlijk.

5 belangrijke kosten om rekening mee te houden

Los van de ervaring die je hebt en de klanten waarvoor je werkt moet je onder de streep meer verdienen dan dat je aan kosten maakt. Iets dat duidelijk is als je inkoopt en verkoopt, al maak je meer kosten dan je misschien zou denken. Wij zetten 5 belangrijke kosten voor je op een rij, om rekening mee te houden als je jouw uurtarief berekent:

  • Pensioen, vakantiegeld en AOV
  • Bedrijfsmiddelen om mee te werken
  • Reiskosten naar de klant
  • (Website)ontwikkeling
  • Inkopen materialen

1. Pensioen, vakantiegeld en AOV

Als zelfstandige moet jij zelf sparen, beleggen of verzekeren voor je pensioen. Je bouwt geen pensioen op bij een werkgever, waardoor je zonder daar zelf iets voor te regelen niet meer voor krijgt dan de AOW. Betaal je jaarlijks premie, leg je geld apart of tref je andere voorzieningen? Houd daar rekening mee in het uurtarief dat je berekent.

Hetzelfde geldt voor het vakantiegeld dat je niet ontvangt en bijvoorbeeld de premie die je betaalt voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Het zijn kosten die je maakt om te kunnen ondernemen, en dat ook tot aan je pensioen of in ieder geval jaren vol te kunnen houden.

Tip: bereken de kosten per jaar, voor bijvoorbeeld je pensioen, het vakantiegeld en de AOV. Deel dat door het aantal uren dat je maakt in een jaar. Op die manier krijg je een beeld van wat je in ieder geval mee moet nemen in het uurtarief dat je berekent.

2. Bedrijfsmiddelen om mee te werken

Zelfs als je diensten verleent gebruik je waarschijnlijk een aantal bedrijfsmiddelen, zodat je het werk kunt doen dat je doet. Denk aan een laptop of een computer met een monitor. En gebruik je een tekentablet, een speciaal toetsenbord of schaf je een bureau en een bureaustoel aan om daar goed aan te kunnen werken?

Het zijn belangrijke bedrijfsmiddelen, die je nodig hebt om jouw diensten aan te kunnen bieden. Waarin je investeert, iets dat je wilt terugverdienen met het uurtarief dat je in rekening brengt. Houd daar rekening mee bij de kosten die je berekent, ook als je eenmalig een investering doet en daar vervolgens jarenlang gebruik van kunt maken.

Tip: activeer je de bedrijfsmiddelen op de balans? Bereken de afschrijving per jaar, en deel die door het aantal uren dat je werkt. Op die manier krijg je een beeld van de kosten per uur, op basis van wat de bedrijfsmiddelen je per jaar kosten

3. Reiskosten naar de klant

Moet je naar de klant voor een afspraak of lever je jouw diensten op locatie? Houd rekening met de reiskosten, op twee verschillende manieren:

  • Directe reiskosten
    Reis je met de auto of met het openbaar vervoer? Bereken de kosten per kilometer. Voor de brandstof en voor jouw autoverzekering, afschrijving en andere kosten. Of voor het kaartje dat je nodig hebt om met de trein, de metro, bus of ander OV te reizen.
  • Indirecte reiskosten
    De momenten waarop je reist kun je niet werken voor andere klanten. Je maakt indirecte kosten, waarvoor je kunt besluiten om die bij de klant in rekening te brengen. Dat kan direct of indirect, bijvoorbeeld met een hoger uurtarief voor de uren dat je daar op locatie werkt.

4. (Website)ontwikkeling

Je kunt als zelfstandig ondernemer eigenlijk niet meer zonder website en je zal ook jezelf daarnaast regelmatig moeten blijven ontwikkelen. Om je online goed te presenteren, op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en van waarde te zijn voor jouw klanten.

Laat je een website bouwen of steek je geld in literatuur en (online) cursussen? Het zijn kosten die je maakt, om de kwaliteit te kunnen leveren die je doet en je daarmee op een overtuigende manier te presenteren.

5. Inkopen materialen

Moet je materialen inkopen om die aan klanten te kunnen leveren, bijvoorbeeld bij de diensten die je aanbiedt? Bereken in ieder geval de kosten van die materialen, plus een eventuele marge. Bijvoorbeeld als je de materialen verzamelt vanuit meerdere bronnen of als jouw (particuliere) klanten daar normaal gesproken een hogere prijs voor betalen via de voor hen beschikbare kanalen.

Uurtarief berekenen: creëer waarde

Wil je jouw uurtarief berekenen op basis van meer dan de kosten alleen? Ga uit van de waarde die het jouw klanten oplevert. Als je een goed advies geeft, als je een sterke tekst schrijft of als je een andere dienst levert. Waarmee jouw klanten meer omzet zal maken, waaraan jij een belangrijke bijdrage hebt geleverd