Jasper Horstink is oprichter en directeur van MoneyMonk, Online Boekhouden voor ZZP’ers. Na 10 jaar werkzaam geweest te zijn in de bankwereld (business-banking: ABN Amro Bank en Deutsche Bank) richtte hij in 2013 samen met zijn broer MoneyMonk op. Inmiddels is MoneyMonk toonaangevend voor eenvoudig, snel maar vooral efficiënt boekhouden voor ZZP’ers. MoneyMonk is in 2015 door BNR ZZP Café uitgeroepen tot hét meest gebruiksvriendelijkste boekhoudprogramma voor ZZP’ers. Hij deelt graag zijn kennis om te je helpen succesvoller te ondernemen

Door Jasper Horstink

Uurtarief berekenen: 5 belangrijke kosten om rekening mee te houden

Jouw uurtarief berekenen: hoe moet je dat doen? Belangrijk als je jouw bedrijf gaat starten. Zodat je van je facturen kunt leven, een eerlijke prijs berekent voor klanten en in ieder geval voorkomt dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten.

Aan welke eisen moet je factuur voldoen?

Een factuur maken? Die moet aan een aantal eisen voldoen. Die zijn opgesteld door de Belastingdienst, om de administratie goed te kunnen controleren. De eisen hebben betrekking op jouw eigen bedrijfsgegevens, de algemene gegevens, de gegevens van de klant en een aantal overige gegevens. Daarnaast is er sprake van een paar optionele gegevens op de factuur voor in de boekhouding.

Hoe werkt afschrijven?

Btw-aangifte: 12 tips, 12 fouten

Fouten in de BTW-aangifte voorkomen? De aangifte is waarschijnlijk niet je hobby, maar je wilt het natuurlijk wel goed doen. Met een beetje gezond verstand en wat goede hulplijnen is de btw-aangifte prima zelf te doen.

Voorkom meerkosten: 4 tips voor goede afspraken met je boekhouder of accountant

Projectadministratie

Een projectadministratie, dat is iets voor grote organisaties of op z’n minst serieuze MKB-organisaties, toch? En al zeker niet iets voor een Zelfstandige Zonder Personeel. Een mening die veel ZZP’ers lijkt te zijn toegedaan, maar die steeds vaker een fabeltje blijkt. Juist als zelfstandige is het heel handig om gebruik te maken van software voor projectadministratie, bij voorkeur in de cloud. Software die werkt als je persoonlijke assistent, om zaken in de gaten te houden en overzichten te creëren die je in de toekomst helpen betere keuzes te maken. Goede projectadministratie helpt je als ZZP’er kosten te koppelen aan een specifiek project en een overzicht van de gemaakte ritten daarvoor op te stellen. In algemene zin maak je het jezelf gemakkelijker om budgetten vast te stellen, bestedingen bij te houden en netjes te voldoen aan alle richtlijnen van het urencriterium.

Aangifte Inkomstenbelasting (IB) als ZZP-er: zelf doen of liever uitbesteden?

De Aangifte Inkomstenbelasting (IB) voor ZZP-ers, kun je die beter zelf doen of is het slimmer om die uit te besteden? Vraag het 5 zelfstandig ondernemers en de kans bestaat dat je er vijf verschillende antwoorden op krijgt.

Jaar afsluiten: hoe doe je dat als ZZP’er?

Ga je het jaar afsluiten of ben je benieuwd hoe dat werkt als ZZP’er? Het kan de eerste keer eenvoudig lijken of er veel op je afkomt. En heb je het al vaker gedaan, maar kun je wel weer een geheugensteuntje gebruiken? Wij zetten voor je op een rij wat de jaarafsluiting is, hoe je die doet en welke belangrijke gegevens je daarbij nodig hebt. Dus zoek je een checklist, een stappenplan of wil je gewoon meer weten over wat erbij komt kijken als je als zelfstandige het (boek)jaar moet gaan afsluiten? Wij zetten het voor je op een rij en leggen je uit hoe je dat op de juiste manier doet. Zo weet je zeker dat je dit jaar netjes afrondt, en dat je volgend jaar weer goed van start kunt gaan.

Boekhoudprogramma of gratis boekhouden in Excel?

Gebruik je een boekhoudprogramma of ga je gratis boekhouden in Excel? Een belangrijke keuze voor veel (startende) ZZP’ers. Als je een goede keuze wilt maken, zowel voor nu als voor de toekomst. Als je van plan bent om flink te groeien, of als je merkt dat je het voorlopig ook handmatig nog goed aan kunt.